Autor Wiadomość
Klinek
PostWysłany: Sob 12:16, 18 Sie 2007    Temat postu: Zatrzymac pracownikow czy znalezc nowych?

Za www.egospodarka.pl

Miliony Polaków wyjeżdżają za granicę. W kraju zaczyna być odczuwalny niedobór rąk do pracy. W tej chwili brakuje już nie tylko specjalistów-inżynierów lecz także pracowników biurowych. Zaniepokojone tym faktem firmy szukają nowych metod na pozyskanie i zatrzymanie wartościowych ludzi. W cenie są przede wszystkim te pomysły, które nie powodują wzrostu kosztów stałych przedsiębiorstwa.

Problem ze znalezieniem pracowników

Coraz więcej firm ma trudności ze znalezieniem pracowników. Dotyka to już nie tylko przedsiębiorstw, w których pracują inżynierowie i specjaliści w wąskich dziedzinach, lecz także firmy zatrudniające pracowników umysłowych. Mimo, że poszukujących pracy jest wielu, osoby prowadzące rozmowy kwalifikacyjne skarżą się na brak kandydatów, którzy mogą pochwalić się doświadczeniem, umiejętnością logicznego myślenia, kreatywnością i wysokim poziomem motywacji do pracy. Dlatego przedsiębiorcy potrzebują coraz bardziej skutecznych metod wyszukiwania najlepszych kandydatów na rynku i coraz bardziej cenią sobie własnych pracowników, którzy wykazują się efektywną pracą i osiągnięciami. W pierwszym przypadku firmy sięgają po metody z zakresu tzw. direct-search, w drugim - myślą jak zapewnić pracownikom jak najlepsze warunki, sprawić by mogli się rozwijać oraz by byli zadowoleni. Najbardziej poszukiwane są te rozwiązania, które budują lojalność pracowników, a nie obciążają finansowo przedsiębiorstwa.

Direct Search


Direct search (rekrutację bezpośrednią) stosuje się już nie tylko przy poszukiwaniu specjalistów i menadżerów. Coraz częściej przedsiębiorstwa decydują się na tę metodę również w odniesieniu do pracowników średniego szczebla. Pomysł wyjątkowo skuteczny, ponieważ polega na dotarciu do ściśle określonej grupy docelowej. Daje możliwość zatrudnienia osoby znakomicie wpisującej się w profil poszukiwań firmy. – Obecnie, kiedy bezrobocie spada obserwujemy brak skuteczności podstawowych narzędzi stosowanych w rekrutacji tradycyjnej, takich jak ogłoszenia prasowe lub internetowe. W tej sytuacji pracodawca zmuszony jest postawić sobie pytanie – czy liczyć wyłącznie na przysłowiowy łut szczęścia sądząc, że ktoś spełniający oczekiwania przypadkowo odpowie na ogłoszenie prasowe lub internetowe, czy zlecić poszukiwanie specjalistom. [...]– mówi Witold Wojtasz, Business Manager w dziale doradztwa personalnego agencji pracy tymczasowej Start People - Accea (do lipca br. pod nazwą Creyf’s Select).

Dodatkowe świadczenia

Gdy pracodawcy uda się zdobyć wartościowego pracownika, pojawia się nowy problem – jak go zatrzymać na dłużej i sprawić, by nie kusiły go kolejne atrakcyjne propozycje. Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej zapewniają swoim pracownikom dodatkowe świadczenia w postaci bezpłatnej opieki zdrowotnej, pakietu ubezpieczeń i innych profitów. Firmy oferują swoim pracownikom różnorodny program świadczeń pozapłacowych takich jak np. kompleksowa opieka medyczna i stomatologiczna w prywatnej firmie medycznej, która może być również rozszerzona na członków rodziny, ubezpieczenie na życie dla pracowników, dofinansowane posiłki w firmowej stołówce lub dofinansowanie do wakacji czy kolonii dla dzieci pracowników.

Szkolenia

Szkolenia są jedną z metod na pozyskanie fachowców z odpowiednimi umiejętnościami i uprawnieniami. Podnoszenie kwalifikacji jest także czynnikiem, który wpływa na wzrost zadowolenia pracownika – czuje, że się rozwija i wykorzystuje swoje możliwości. Jest to dla niego także znak, że jest szanowany i firmie na nim zależy. Dlatego wiele firm proponuje swojej kadrze rozbudowany system szkoleń i namawia pracowników do podnoszenia poziomu kwalifikacji. Przedsiębiorstwo może organizować szkolenia wewnętrzne, zwracać koszty indywidualnych kursów lub podjąć stałą współpracę z profesjonalną firmą szkoleniową, z której oferty pracownicy będą mogli wybierać to co szczególnie ich interesuje.

Poprawa warunków pracy

Problemy z pozyskaniem i utrzymaniem kadry wpłynęły również na zmianę myślenia o biurach, w których pracownicy spędzają większą część dnia. Polscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że pracownicy biurowi coraz większą uwagę przywiązują do warunków, w jakich pracują. To, czy biuro jest jasne, przestrzenne, czy można liczyć na duże biurko, wygodne meble, czy będzie można zjeść posiłek w biurze lub najbliższej okolicy, czy pomieszczenia są klimatyzowane – to czynniki, które mają coraz większe znaczenie w wyborze miejsca pracy. Niebagatelną rolę odgrywa także lokalizacja biura. Czas poświęcony na dojazd do pracy zaczyna być jednym z ważniejszych czynników wpływających na jej wybór. Pracodawcy zdają sobie sprawę ze zmieniających się potrzeb kadry i z coraz większą uwagą wybierają biura na swoje siedziby. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się budynki o wysokim standardzie.

Dopóki wzrost gospodarczy utrzyma się na obecnym poziomie, a wykształceni Polacy wciąż będą wyjeżdżać do pracy za granicę, większą szansę na sukces będą miały te przedsiębiorstwa, które będą potrafiły przyciągnąć i utrzymać najlepszych pracowników. Nie da się tego osiągnąć bez odpowiedniego procesu rekrutacji oraz dbałości o budowanie lojalności kadry.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group