Klinek
Do³±czy³: 25 Lip 2007
Posty: 16
Przeczyta³: 0 tematów
Ostrze¿eñ: 0/5 Sk±d: Dublin
|
Wys³any: Sob 12:16, 18 Sie 2007 Temat postu: Zatrzymac pracownikow czy znalezc nowych? |
|
|
Za [link widoczny dla zalogowanych]
Miliony Polaków wyje¿d¿aj± za granicê. W kraju zaczyna byæ odczuwalny niedobór r±k do pracy. W tej chwili brakuje ju¿ nie tylko specjalistów-in¿ynierów lecz tak¿e pracowników biurowych. Zaniepokojone tym faktem firmy szukaj± nowych metod na pozyskanie i zatrzymanie warto¶ciowych ludzi. W cenie s± przede wszystkim te pomys³y, które nie powoduj± wzrostu kosztów sta³ych przedsiêbiorstwa.
Problem ze znalezieniem pracowników
Coraz wiêcej firm ma trudno¶ci ze znalezieniem pracowników. Dotyka to ju¿ nie tylko przedsiêbiorstw, w których pracuj± in¿ynierowie i specjali¶ci w w±skich dziedzinach, lecz tak¿e firmy zatrudniaj±ce pracowników umys³owych. Mimo, ¿e poszukuj±cych pracy jest wielu, osoby prowadz±ce rozmowy kwalifikacyjne skar¿± siê na brak kandydatów, którzy mog± pochwaliæ siê do¶wiadczeniem, umiejêtno¶ci± logicznego my¶lenia, kreatywno¶ci± i wysokim poziomem motywacji do pracy. Dlatego przedsiêbiorcy potrzebuj± coraz bardziej skutecznych metod wyszukiwania najlepszych kandydatów na rynku i coraz bardziej ceni± sobie w³asnych pracowników, którzy wykazuj± siê efektywn± prac± i osi±gniêciami. W pierwszym przypadku firmy siêgaj± po metody z zakresu tzw. direct-search, w drugim - my¶l± jak zapewniæ pracownikom jak najlepsze warunki, sprawiæ by mogli siê rozwijaæ oraz by byli zadowoleni. Najbardziej poszukiwane s± te rozwi±zania, które buduj± lojalno¶æ pracowników, a nie obci±¿aj± finansowo przedsiêbiorstwa.
Direct Search
Direct search (rekrutacjê bezpo¶redni±) stosuje siê ju¿ nie tylko przy poszukiwaniu specjalistów i menad¿erów. Coraz czê¶ciej przedsiêbiorstwa decyduj± siê na tê metodê równie¿ w odniesieniu do pracowników ¶redniego szczebla. Pomys³ wyj±tkowo skuteczny, poniewa¿ polega na dotarciu do ¶ci¶le okre¶lonej grupy docelowej. Daje mo¿liwo¶æ zatrudnienia osoby znakomicie wpisuj±cej siê w profil poszukiwañ firmy. – Obecnie, kiedy bezrobocie spada obserwujemy brak skuteczno¶ci podstawowych narzêdzi stosowanych w rekrutacji tradycyjnej, takich jak og³oszenia prasowe lub internetowe. W tej sytuacji pracodawca zmuszony jest postawiæ sobie pytanie – czy liczyæ wy³±cznie na przys³owiowy ³ut szczê¶cia s±dz±c, ¿e kto¶ spe³niaj±cy oczekiwania przypadkowo odpowie na og³oszenie prasowe lub internetowe, czy zleciæ poszukiwanie specjalistom. [...]– mówi Witold Wojtasz, Business Manager w dziale doradztwa personalnego agencji pracy tymczasowej Start People - Accea (do lipca br. pod nazw± Creyf’s Select).
Dodatkowe ¶wiadczenia
Gdy pracodawcy uda siê zdobyæ warto¶ciowego pracownika, pojawia siê nowy problem – jak go zatrzymaæ na d³u¿ej i sprawiæ, by nie kusi³y go kolejne atrakcyjne propozycje. Polskie przedsiêbiorstwa coraz czê¶ciej zapewniaj± swoim pracownikom dodatkowe ¶wiadczenia w postaci bezp³atnej opieki zdrowotnej, pakietu ubezpieczeñ i innych profitów. Firmy oferuj± swoim pracownikom ró¿norodny program ¶wiadczeñ pozap³acowych takich jak np. kompleksowa opieka medyczna i stomatologiczna w prywatnej firmie medycznej, która mo¿e byæ równie¿ rozszerzona na cz³onków rodziny, ubezpieczenie na ¿ycie dla pracowników, dofinansowane posi³ki w firmowej sto³ówce lub dofinansowanie do wakacji czy kolonii dla dzieci pracowników.
Szkolenia
Szkolenia s± jedn± z metod na pozyskanie fachowców z odpowiednimi umiejêtno¶ciami i uprawnieniami. Podnoszenie kwalifikacji jest tak¿e czynnikiem, który wp³ywa na wzrost zadowolenia pracownika – czuje, ¿e siê rozwija i wykorzystuje swoje mo¿liwo¶ci. Jest to dla niego tak¿e znak, ¿e jest szanowany i firmie na nim zale¿y. Dlatego wiele firm proponuje swojej kadrze rozbudowany system szkoleñ i namawia pracowników do podnoszenia poziomu kwalifikacji. Przedsiêbiorstwo mo¿e organizowaæ szkolenia wewnêtrzne, zwracaæ koszty indywidualnych kursów lub podj±æ sta³± wspó³pracê z profesjonaln± firm± szkoleniow±, z której oferty pracownicy bêd± mogli wybieraæ to co szczególnie ich interesuje.
Poprawa warunków pracy
Problemy z pozyskaniem i utrzymaniem kadry wp³ynê³y równie¿ na zmianê my¶lenia o biurach, w których pracownicy spêdzaj± wiêksz± czê¶æ dnia. Polscy przedsiêbiorcy zdaj± sobie sprawê, ¿e pracownicy biurowi coraz wiêksz± uwagê przywi±zuj± do warunków, w jakich pracuj±. To, czy biuro jest jasne, przestrzenne, czy mo¿na liczyæ na du¿e biurko, wygodne meble, czy bêdzie mo¿na zje¶æ posi³ek w biurze lub najbli¿szej okolicy, czy pomieszczenia s± klimatyzowane – to czynniki, które maj± coraz wiêksze znaczenie w wyborze miejsca pracy. Niebagateln± rolê odgrywa tak¿e lokalizacja biura. Czas po¶wiêcony na dojazd do pracy zaczyna byæ jednym z wa¿niejszych czynników wp³ywaj±cych na jej wybór. Pracodawcy zdaj± sobie sprawê ze zmieniaj±cych siê potrzeb kadry i z coraz wiêksz± uwag± wybieraj± biura na swoje siedziby. Coraz wiêkszym zainteresowaniem ciesz± siê budynki o wysokim standardzie.
Dopóki wzrost gospodarczy utrzyma siê na obecnym poziomie, a wykszta³ceni Polacy wci±¿ bêd± wyje¿d¿aæ do pracy za granicê, wiêksz± szansê na sukces bêd± mia³y te przedsiêbiorstwa, które bêd± potrafi³y przyci±gn±æ i utrzymaæ najlepszych pracowników. Nie da siê tego osi±gn±æ bez odpowiedniego procesu rekrutacji oraz dba³o¶ci o budowanie lojalno¶ci kadry.
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|